sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Ranskattaret eivät liho - Toimiiko? - Sufna selvittää, on jälleen ihmiskokeen aika! osa 1


Bonjour arvoisa lukija! Viime krjoituksista on pitkä aika, Heunu on pitkällä maailman valloitusreissulla ja Sufna on ollut saamaton ja laiska. Lähi aikoina Sufnan on ollut kuitenkin pakko tunnustaa, hänestä on tullut jojo-laihduttaja. Painoni on muutama kerran elämässäni tippunut spontaanisti elämäntilanteesta johtuen ja viime keväänä oikeasti laihdutin häitäni varten. On kuitenkin sanottava, että aina kaikki on tullut takaisin. Ne häitä varten poistetut, suloiset 7 kiloa ovat palanneet vain muutamassa kuukaudessa häiden jälkeen. Tämä kaikki johtuu tietysti omista syömistottumuksistani kun ote pääsi herpaantumaan. Minulla ei ole mitään suuria paineita laihtua, painan suunnilleen 70 kiloa ja olen hiukan reilu 166 cm pitkä, joten paino indeksi näyttää lievää ylipainoa. Mutta vaikka sinällään olen ihan okei nykyisen painoni kanssa, enkä siitä erityisesti kärsi, olisi mielestäni hauska tiputtaa muutama kilo. Sehän käy varsin helposti, mutta haluaisin jotain pysyvämpää, kuin hetken rutistuksen. Olen jo monta kertaa itse nähnyt, että sitkeään juurtuneet ruokailutapani tuovat minut aina samaan tilaan, ei lihava, mutta hieman "pehmoinen". Olen alkanut pohtimaan, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan kun ikää tulee väistämättä lisää, jolloin myös aineenvaihdunta hidastuu ja painoa alkaa varmasti kertyä. Siitä ovat esimerkki sukuni muut naiset, kaikki ylipainoisia, mutta nuorena olleet suorastaan laihoja. laihempia, kuin minä koskaan. Se kaikki on kuitenkin nyt mennyttä. Äiti tuskailee edelleen raskauskilojen kanssa, vaikka hänen nuorin lapsensa on jo 19.

Olen ajatellut, että mitä nuorempana korjaan tämän epäkohdan, sitä paremmat kortit minulla on tulevaisuuteen. Hyvässä tapauksessa minun ei siis tarvitsisi koskaan aamulla 40 vuoden kieppeillä todeta, että hyvänen aika, minähän olen suorastaan lihava! Sen verran realiteetti terapiaa sain tällä viikolla, kun olin lähdössä pikkujouluihin, ajattelemani musta kotelomekko ei enää mahtunutkaan. Sain sen kyllä survottua päälleni, mutta näytin pian poksahtavalta grillikyrsältä, ja tarkoitus oli mennä syömään kolmen ruokalajin menyy. Juu ei onnistu. Mielestäni ei ole mitään järkeä saada painoa sen verran, että joudun ostamaan uudet vaatteet. Minulla ei ole mitään hyvää syytä saada lisäpainoa, jos olisin raskaana tilanne olisi toisin, mutta en ole. Minulla ei siis ole mitään hyvää tekosyytä ottaa lisäkiloja.
Ranskattaret eivät liho (Nidottu, pehmeäkantinen) 
Pitkästä aikaa kirjastossa silmiini osui Mireille Guilianon kirjan Ranskattaret eivät liho. olen lukenut kirjan jo aikaisemmin ainakin kahdesti, koska mielestäni se oli mukavaa luettava. Rakastan ruokaa ja uusien makujen kokeilua, suorastaan elän syödäkseni. Minulle aiheutuu suorastaan henkistä tuskaa kun ajattelen, että maailmassa on niin paljon ruokalajeja, eikä elämässä ei ehdi kaikkea maistamaan. Myös kirjailijalla näyttää olevan samanlaiset intohimot ja viehätyin kovasti, kun hän kertoi kirjassaan eri ruokalajeista ja niihin liittyvistä muistoista lapsuutensa ranskassa. Ah, tämä voisi olla kulinaristille jonkinlainen eroottinen ruokanovelli. Kirja ei esittele dieettiä vaan nautiskelevaa elämäntapaa. Minä ainakin olen niin hedonistinen, että käyn koukkuun kiinni kun jossain luvataan lisää nautintoja. En pidä ajatuksesta, että jotain ruokaa ei saisi syödä, sillä kaikki on kiinni kohtuudesta, ja sitähän minulla ei ole, joten tähän ongelma kiteytyy. Nyt jälleen kerran olen kirjan lainannut, ja tällä kerralla olen ajatellut, että jospa pelkän lukemisen sijasta kerrankin yrittäisin myös toteuttaa siinä olevia asioita. Ei minulla mitään menetettävääkään ole.

Tässä ihmiskokeessa aion siis paneutua kirjaan ja ranskalaiseen elämän tapaan tarkemmin. Aion analysoida kirjan neuvoja suhteessa itseen. En kuitenkaan aio seurata kirjaa orjallisesti, sillä siinä on muutamia kohtia, jotka eivät kohtaa omien ajatusteni tai elämän tilanteeni kanssa. Olen myös suuri japanilaisen ruuan ystävä, joten todennäköisesti otan vaikutteita myös nousevan auringon maasta. Mutta siinä ei mielestäni ole mitään vikaa, sillä ovathan hoikimmat naiset juurikin Japanissa ja Ranskassa. Miksi ei siis ottaa parhaita paloja molemmista? Todennäköisesti tämän ihmiskokeen aikana arvioin myös Moriyama Naomin Japanilaiset eivät vanhene, eivätkä liho kirjaa, sillä se tuntuu sopivan mukaan kokeeseen, kuin nenä päähän. Olen myös huomannut tiettyjä yhteneväisyyksiä Japanilaisen ruokakulttuurin ja Ranskattaret eivät liho kirjan neuvojen välillä, vaikka muuten hyvin erilaisista ruuista onkin kyse.


Koska suhtaudun tähän kokeeseen intohimoisesti, todennäköisesti postaus välit ovat pitkiä, koska aion antaa prosessille aikaa ja todella tahdon oppia siitä jotain, joka säilyy.

Kaikella rakkaudella
Sufna

Kuva: härskisti kopioitu sivulta: http://cdon.fi/kirjat/guiliano,_mireille/ranskattaret_eiv%C3%A4t_liho-10601771

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti