keskiviikko 26. marraskuuta 2014

Ranskattaret eivät liho - Toimiiko? Sufna selvittää, lisäosa 1: Reseptikatsaus

Ranskattaret eivät liho  - Keittokirja


Arvoisa lukija, olen täten myös perehtynyt Guilianon muihinkin teoksiin kirjasarjasta Ranskattaret eivät liho. Tässä ja tulevissa "lisäosissa" tulen perehtymään muihin kirjaa koskeviin asioihin kuin varsinaiseen ruokailuun ja omaan syömiseeni. Tähän siis kuuluvat mm. kirjojen tarjoamat reseptit, joita olen päättänyt testata niin hyvin kuin pystyn.

Itse kirja on juurikin keittokirja mutta se sisältää lisäksi kirjoittajan kertomuksia miten eri ruuat ja reseptit ovat näkyneet hänen elämässään, millaisia muistoja niihin liittyy. Ah, juuri näistä kohdista minä pidän. Kirja on jaettu erilaisiin osioihin mm. aamupala, lounas, päivällinen. Se kertoo myös tavoista käyttää samppanjaa, miten suhtautua siihen kun mies ja lapset eivät olekaan uuden ranskalaisen elämäntapasi kannalla, millaisia ruokavälineitä keittiössä olisi hyvä olla. Sitä voi siis periaatteessa lukea ilman, että aikoo toteuttaa yhtään reseptiä.  Kirja pohjautuu varsinaiseen Ranskattaret eivät liho kirjaan, mutta olemukseltaan se on vähän kuin ensimmäisen kirjan sanomaa pohdiskeleva teos.

Seuraavaksi esittelen ensimmäisen tästä kirjasta kokeilemani reseptin ja hyvät ihmiset olen löytänyt ihanan puuroreseptin! Olen kyllä kuullut luumupuurosta, mutta olen niin tylsäpäinen, etten olisi ikimailmassa tajunnut laittaa sinne sitruunan kuorta. Parhautta! Tästä tulee takuula yksi lisä vakioresepteihini. Pidän paljon puuroista ja tämä on kiva tapa piristää perus kaurapuuroa. Resepti on myös edullinen, joka tietysti aina vaikuttaa positiivisesti minun mitta puullani. 

Kaurapuuro sitruunankuoren ja luumujen kanssa

2-4 annosta

2,5 dl kaurahiutaleita
6 dl vettä 
hyppysellinen suolaa
2 rkl hunajaa
1 tl suolatonta voita
sitruunan kuorta
runsas dl maitoa
1,75 dl kivettömiä kuivattuja luumuja hienonnettuina

1. Keitä kattilasssa 3-4 minuuttia kaurahiutaleita, vettä ja suolaa.         Sekoittele
2 Lisää hunaja, sitruunankuori, voi ja maito. Keitä 1 min ja lisää          luumut. 


Kuvat: Härskiä googlesta kopiointia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti